معرفی آلبوم پرورش قارچ کوثرپرداز

مرجع آموزش کشت انواع قارچ های خوراکی

معرفی آلبوم پرورش قارچ کوثرپرداز

مرجع آموزش کشت انواع قارچ های خوراکی

آلبوم جدید ویدئویی فارسی آموزش فارسی کشت قارچ کوثرپردازان







کامل ترین آموزش ویدئویی کشت قارچ در منزل توسط شرکت کوثرپردازان راز موفقیت روی ده عدد وی سی دی به قیمت فوق العاده بیست و پنج هزارتومان به بازار عرضه شد. در این دوره بی نظیر ویدئویی شما ضمن آشنایی با تمام مراحل تولید قارچ به طور کامل و دقیق آشنا می شوید و از نزدیک با دقیق ترین جزئیات این حرفه و تجارت پرسود در هر مقیاسی از منزل و گاراژ گرفته تا مزارع بزرگ آشنا شده و بدون نیاز به استاد و معلم اضافی می توانید راسا همین امروز اولین محصول خانگی قارچ خود را در هر مقیاسی که اراده کنید تولید نمائید. بهترین فرصت درآمد سازی در منزل ، بدون نیاز به سرمایه اولیه و بدون نگرانی از بابت هزینه های گزاف آموزش در کلاس های حضوری از طریق آموزش ویدئویی در اختیار شماست. آموزش کامل و گام به گام کشت قارچ های دکمه ای و صدفی و شی تاکه به صورت فیلم های ویدئویی با توضیحات کامل فارسی با کیفیتی فوق العاده روی چهار دی وی دی این امکان را برای شما فراهم می سازد تا در کمترین زمان ممکن تمام جزئیات تخصصی مورد نیاز برای ایجاد مزرعه کشت قارچ در هر مقیاسی که اراده کنید (از مقیاس کوچک آپارتمانی تا مقیاس های کارگاهی وحتی صنعتی ) را یکجا دراختیار داشته باشید. آموزش کامل دستیابی و تولید بذر قارچ نسل اول و با کیفیت عالی روی گندم نیز در این مجموعه گنجانده شده است که شما را از خرید بذرهای دست دوم و عقیم و هدر رفتن وقت و سرمایه شما بی نیاز می سازد. همچنین آموزش کامل نحوه تهیه کمپوست (بستر رشد قارچ) بر اساس ارزان ترین مواد موجود در تمام نقاط ایران نیز به طور کامل و تشریحی دراین مجموعه بی نظیر تقدیم شما عزیزان شده است.علاقه مندان جهت تهیه این محصول بی نظیر می توانند به روش زیر عمل کنند.

چرا قارچ؟


به چند دلیل ضروری است که همه خانواده ها کشت قارچ را به صورت جدی حتی برای یکبار هم که شده تجربه کنند و آن را به تمام اعضای خانواده خود آموزش دهند.

 

دلیل اول: قارچ یک جایگزین مناسب برای گوشت در مواقع جنگ ، بحران های غذایی ، شیوع بیماری های لاعلاج و همه گیر بین پرندگان و دام ها ، شرایط دشوار مالی و اقتصادی خانواده و خلاصه کلام سریع ترین منبع دستیابی به پروتئین در شرایط سخت و جانکاه است. قارچ رامی توان هر جایی به عمل آورد و مواد اولیه مورد نیاز قارچ (کاه و کلش گندم و یا برنج و نیشکر و ...) به طور فوق العاده ارزان و در واقع رایگان در همه جا موجود است. جالب است بدانید در شرایط سخت و جانکاه جنگ در افغانستان و در طول زلزله اخیر پاکستان بسیاری از خانواده ها در داخل حیاط منزل و حتی در گودال هایی که روی آنها نایلون کشیده بودند به تولید قارچ و تامین مواد غذایی مورد نیاز خانواده و حتی درآمد زایی مشغول بوده و هستند و از این روش ضمن جبران فقر غذایی کل خانواده و بسیاری از افراد فامیل و همسایگان منبع درآمدی عالی نیز برای محله خود ایجاد نموده اند.


دلیل دوم: کشت نوع قارچ صدفی بسیار ساده است وفقط با یکبار تماشای فیلم می توان بدون نیاز به هیچ متخصص و مشاوری فورا در هر جایی از منزل به تولید و تکثیر آن اقدام کرد. بعد از یک ماه قارچ ها به بار می نشینند و برداشت محصول شما در کمتر از چهل روز آغاز می شود. قارچ همانگونه که از نامش پیداست فوق العاده سریع رشد می کند و شما در مقابل سرعت برداشت محصول حیرتزده خواهید شد. حجم محصول تولیدی با رعایت اصول ارائه شده در فیلم های آموزشی آنقدر بالا خواهد بود که قادر خواهید بود درکنار فروش محصول تازه با منفعتی عالی در بازار ، نسبت به تولید محصولات جانبی مانند ترشی قارچ ، مربای قارچ و پودر قارچ و هزاران محصول جانبی پر سود و پردرآمد دیگر نیز اقدام نمائید و از این مسیر به سود تزایدی و عالی دست یابید.


دلیل سوم: در فرآیند کشت قارچ هیچ ضرری متوجه شما نخواهد شد. در بدترین شرایط در همان برداشت اول سرمایه گذاری شما که بسیار کم است جواب می دهد و حتی کمپوست های مصرفی(به دلیل غنایی فوق العاده مواد غذایی ) نیز توسط صاحبان گلخانه ها و باغداران و نیز دامداران به قیمت بالا از شما خریداری می شود. با توجه به وفور فوق العاده بستر و مواد اولیه موجود در سراسر ایران و ارزان تمام شدن فوق العاده تولید قارچ در ایران ،در کشورهای حاشیه خلیج فارس می توان به راحتی پودر خشک شده قارچ را تا پنج برابر قیمت تمام شده عرضه نمود.


و دلیل چهارم و مهم ترین دلیل آنکه شما در کشت قارچ از وقت اضافی و به ظاهر غیر قابل استفاده خود و تمام اعضای خانواده برای درآمد سازی عالی کمک می گیرید و در حقیقت به عنوان شغل دوم ( و چه بسا شغل اصلی) منبعی عالی برای تامین نیاز مالی و غذایی خانواده خود ایجاد می کنید.


با کمک درس های ارائه شده در این مجموعه می توانید به راحتی شخصا و بدون نیاز به معرف در آزمون های مربوطه شرکت کنید و گواهینامه لازم را دریافت کنید.



********
یک مقایسه ساده


قیمت تمام شده 1 کیلو گندم:50 تومان


قیمت تمام شده 1 کیلو قارچ :400 تومان


قیمت خرید 1 کیلو گندم : 300 تومان


قیمت خرید 1 کیلو قارچ : 1000 تومان


سود خالص از فروش هر کیلو گندم : 250 تومان


سود خالص از فروش هر کیلو قارچ : 600 تومان


مدت تولید 1کیلو گندم :6 ماه


مدت تولید 1کیلو قارچ :20 روز


مقدار زمین مورد نیاز برای 1 کیلو گندم : 3 متر


مقدار زمین مورد نیاز برای 1 کیلو قارچ :0.1 متر


حال چرا کشاورزان ما در مقیاس کم قارچ تولید نمی کنند؟
تولید قارچ در مناطق شهری و روستائی چرا صورت نمی گیرد؟

 

خلاصه اینکه قارچ ایده آل ترین تجارت برای همه آنهایی است که دنبال یک شیوه درآمد سازی بی دردسر هستند چون نگهداری اش ساده است و زود جواب می دهد. هم خوراک خانواده می شود و هم می توان به بازار عرضه کرد. بعد از دو سه هفته می توانید هر روز برداشت محصول داشته باشید. باقیمانده هایش را می توانید خشک کنید یا ترشی ومربا و .... درست کنید. بسته بندی اش فقط ظرف یکبار مصرف و نایلون می خواهد. هر چه وقت بیشتری بگذارید و تعداد نفرات بیشتری را درگیر کنید و از فضایی که دارید بیشتر استفاده کنید تولید محصول هم به همان اندازه بیشتر می شود. در کشورمان ایران همه مراحل آن از تولید بذر و اسپام و کامپوست گرفته تا خرید و عرضه جاافتاده است و می توانید مثلا بخش هایی از کار را آماده و قیمت خیلی ارزان بخرید. مثلا بذر و کامپوست را به صورت آماده هر وقت اراده کنید در اختیار داشته باشید. سرمایه میلیونی هم نمی خواهد و با حداقل سرمایه در هر جایی قابل تولید است. دانش زیادی هم نمی خواهدمی توانید تمام اطلاعات مورد نیاز و اساسی را به یکباره ودر عرض چند ساعت یاد بگیرید.

 



********
می توانید لیست کامل محصولات آموزشی کوثرپرداز را به صورت فایل ورد مستقیما در کامپیوتر خود داشته باشید.
http://www.kowsarpardaz.com
******
دانلود رایگان
لیست کامل محصولات کوثرپرداز
به فرمت فشرده زیپ
به فرمت فایل ورد
شامل لیست کامل محصولات
آموزش علوم و مشاغل و رزمی
روش خرید محصولات http://www.kowsarpardaz.com
تلفن تماس:02177788465الی 8

برای مشاهده لیست کامل محصولات رزمی شرکت کوثرپرداز
می توانید اینجا کلیک کنید.
 نحوه تهیه محصولات شرکت کوثرپرداز
 
   تلفن های تماس با روابط عمومی شرکت :
8-77788465-021

 77054279-021
 77964741-021
 شماره های همراه
 09365839384
 09193137110
 
 در تهران :
 عزیران تهرانی جهت دریافت محصول درب منزل بدون هزینه اضافی می توانند به صورت سفارش تلفنی اقدام کنند. به این صورت که در تمام ایام هفته (حتی روزهای تعطیل ) با تلفن های دفتر توزیع  77054279 و
77788465 الی 8 یا 77964741 تماس بگیرند و محصول را درب منزل تحویل بگیرند و همانجا مبلغ را به پیک شرکت تحویل دهند .هزینه پیک در بیشتر مناطق تهران به عهده شرکت است.
 همچنین متقاضیان تهرانی می توانند مستقیما به مراکز انحصاری فروش محصولات موفقیت به نشانی های زیر مراجعه کنند و همانجا محصول را تهیه نمایند:
 
 فروشگاه مرکزی 1 : تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - بازارچه کتاب -پلاک 3 و 4 - انتشارات کتابکده
 فروشگاه مرکزی 2 : تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - تالار بزرگ کتاب - انتشارات کتابکده زبان نوین
 
 در شهرستانها :
 
 متقاضیان شهرستانی نیز می توانند مبلغ مربوط به هر محصول را به یکی از حساب های زیر واریز کنند و رسید بانک یا رسید دستگاه خودپرداز را همراه با نام محصول درخواستی و نشانی دقیق خود به تلفکس شرکت به شماره 77054279-021 فکس کنند یا به نشانی تهران ـ صندوق پستی 478-19585 شرکت راز موفقیت پست نمایند. بلافاصله محصول درخواستی برایشان ارسال خواهد شد.
شماره حساب واریز مبلغ هر محصول:

ـ حساب سیبای بانک ملی به شماره 0102635190005 در وجه غلامعلی کوثری یا انتقال کارت به کارت از طریق دستگاه های خودپرداز های بانک ملی به شماره کارت 6037991193491812

ـ حساب سپهر بانک صادرات به شماره 0309755388007 در وجه غلامعلی کوثری یا انتقال کارت به کارت از طریق دستگاه های خودپرداز های بانک ملی به شماره کارت6037691136441854


ـ حساب جام بانک ملت به شماره 1328837604 در وجه غلامعلی کوثری یا انتقال کارت به کارت از طریق دستگاه های خودپرداز های شبکه شتاب به شماره کارت6104337150712824
 *********
برای کسب اطلاعات جامع تر می توانید به وب سایت شرکت کوثرپرداز به نشانی زیر مراجعه کنید
http://www.kowsarpardaz.com


 


ادامه مطلب ...

جزوه های سوال و جواب کوثرپرداز به زبان فارسی در مورد قارچ

در این جا جزوه های آماده فارسی به صورت فایل های ورد در اختیار علاقه مندان کشت قارچ قرار می گیرد. در هر کدام از این جزوه ها به یک تعداد سوال پر استفاده که معمولا برای قارچ کاران پیش می آید جواب داده شده است. می توانید به راحتی این جزوات را دانلود کرده و از آنها استفاده کنید.

****

جزوه شماره یک: سری سوالات کثیرالاستفاده شماره یک در خصوص کشت قارچ


در جزوه شماره یک به سوالات زیر پاسخ داده می شود:


سوال: روش تهیه بذر قارچ صدفی یا همان اسپان چگونه است؟

سوال: آیا خشک کردن قارچ به صرفه است و مشتری دارد؟

سوال: آیا مقالات انگلیسی در خصوص کشت قارچ دکمه ای و صدفی روی اینترنت موجود است؟

سوال : انواع نژادهای قارچ های خوراکی صدفی کدام اند؟

 

سوال : قارچ صدفی تاریخچه اش چیست و روش پرورش آن به زبان ساده چگونه است؟

سوال:بیماری های رایج قارچ صدفی کدامند؟

 


برای دانلود این جزوه می توانید این جا کلیک نمائید.


*****

جزوه فارسی شماره 2 رایگان برای دانلود

اطلاعات کاربردی در مورد کشت قارچ صدفی و سودآوری آن

لینک دانلود


****

جزوه شماره 3 رایگان برای دانلود

تجربیات یک قارچ کار حرفه ای

لینک دانلود


****


جزوه شماره 4 رایگان برای دانلود

مرجع کشت و داشت و برداشت قارچ صدفی به فارسی

لینک دانلود


آموزش کامل و جامع قارچ دکمه ای و صدفی تئوری

آموزش کامل و جامع قارچ دکمه ای و صدفی تئوری

 

تعریف قارچ : قارچ موجود زنده‌ای است که سلولهای آن تک هسته‌ای بوده فاقد کلروفیل ( سبزینه ) واز طریق ریسه یا همان اسپر تکثیر پیدا می‌کند.

اسپر یا هاک ویا همان ریسه ذره بسیار ریزی است که حالت بیضی یا گرد داشته ‌وقطر آن از چند هزارم میلیمترتجاوز نمی‌کند و آن را می‌توان بذر قارچ به حساب آورد . یک قارچ کامل در طول دوره زندگی خود چندین میلیارد هاک تولید می‌کند.


بقیه متن در ادامه مطلب آمده است.

ادامه مطلب ...

چرا کشت قارچ اینقدر طرفدار پیدا کرده است؟




با توجه به قیمت بالای گوشت و مواد پروتئینی ، با کشت قارچ حتی در سطح محدود می توان بخشی از نیاز غذایی خانواده را تامین کرد.


 

کشت قارچ یک ماهه جواب می دهد. سرمایه هم نمی خواهد. در هر فضای در بسته ای می توان آن را انجام داد. وقت زیادی هم از شما نمی گیرد.پس چرا نباید آن را یادگرفت؟


 

اگر کشت قارچ بلد باشیم در سخت ترین شرایط می توانیم شکم خود و خانواده را سیر کنیم.


 

کشت قارچ نیازی به مدرک دیپلم و لیسانس و ... ندارد. حتی نیازی به سواد ندارد!

فهمیدن اصول اساسی کشت قارچ با تماشای

چهار ساعت فیلم صورت می پذیرد.

 هیچ کلاس اضافه و مشاوره ای هم نیاز ندارد. 


 

اگر قصد یادگیری کشت قارچ را دارید می توانید برای امتحان از هر فضای بسته کوچکی که دارید مثل انباری ، یا اتاقک خالی کنار حیاط ، یا یک کانکس کوچک و یا حتی یک چاردیواری سقف دار با یک در نایلونی هم استفاده کنید.حتی اگر می خواهید در فضای کوچکتری اولین مزرعه قارچ خود را راه اندازی کنید می توانید از پلاستیک فروشی نزدیک منزلتان یک جعبه پلاستیکی درب دار بخرید و در آن اولین مزرعه پرورش قارچ خود را ایجاد کنید.


 

آیا می دانید قارچ روی چی به عمل می آید؟ روی کاه! می دانید قیمت کاه چقدر است!؟ تقریبا هیچ!


 

آیا می دانید در یک فضای هشتاد متری می توانید در عرض دوماه هزارکیلو قارچ به عمل آورید.قارچ در بازار کیلو چند است؟ خودتان در هزار ضرب کنید! برداشت محصول هم از همان ماه اول شروع می شود.


 

می دانید اگر کسی قارچ شما را نخرید اصلا محصول روی دستتان باد نمی کند. بلافاصله می توانید آنها را خشک کنید و یا ترشی و مربای قارچ درست کنید.خبردارید که قارچ خشک قیمتش خیلی بیشتر از قارچ تازه است. 

 

توری کباب پزی را که آشنا هستید؟ می دانید اگر قارچ را از مغازه بخرید و بشورید و روی توری کباب پزی روی اجاق حرارت دهید و پشت و رو کنید تا آب قارچ ها  گرفته شود و بعد آن را با آبلیمو و نمک بخورید چقدر خوشمزه و خوش طعم است؟! یکبار که امتحان کنید در سفر و منزل هرگز آن را رها نخواهید کرد.


 

می دانید قارچی که در بازار می بینیم و شبیه چتر است و معروف به قارچ دکمه ای است فقط یکی از انواع قارچ های  خوردنی است و قارچ های دیگری مثل صدفی و شی تاکه و... هم هستند که خیلی ارزان ترند و زودتر و راحت تر در همه جا به عمل می آیند و برای بعضی آدم ها حتی خوش خوراک تر هم هستند؟در آلبوم آموزش ویدئویی قارچ کوثرپرداز علاوه بر قارچهای دکمه ای قارچ های صدفی و شی تاکه هم معرفی می شوند.


 

برای یادگرفتن مهارت ارزشمند کشت قارچ می توانید از مقیاس کوچک شروع کنید. وقتی جواب گرفتید و اعتماد به نفس لازم برای کار در مقیاس بزرگتر را پیدا کردید و با ریزه کاری ها و جزئیات حین کار به صورت عملی آشنا شدید می توانید در مقیاس بزرگتری به کشت و پرورش قارچ بپردازید.


 

لازم نیست برای همیشه به تنهایی و خودتان کشت قارچ را انجام دهید. همین که به اصول عملی کار اشراف یافتید و فهمیدید که ابتدا و انتهای کار کجاست و در مسیر پرورش قارچ باید به کدام موارد دقت کرد ، بقیه کار اجاره یک فضا و استخدام کارگر و یافتن بذر فروش و خرید لوازم اولیه و شروع به کار است.

 

برای یک مزرعه بزرگ می تواند حداکثر با دوکارگر همه کارهای مربوط به کشت قارچ را انجام داد. قارچ خودش مثل قارچ رشد می کند و نیاز زیادی به حضور کارگر به طور دائم ندارد. کشت قارچ یکی از کم کارگرترین مشاغل موجود در بازار است.


 

بعضی قارچ های دارویی خریداران خارجی خوبی دارند. بعد از یافتن مهارت در کشت یک نوع قارچ می توانید با تجربه حاصل به کشت قارچ های مختلف بپردازید.


 

بچه ها ، مادربزرگ ها و همسر و بزرگ و کوچک خانواده می توانند در کشت قارچ فعال شوند. پرورش قارچ می تواند به عنوان یک شغل خانوادگی قلمداد شود و همه افراد خانواده را درگیر کند. بدیهی است با بالارفتن تعداد افراد درگیر سطح تولید و در نتیجه میزان تولید نیز افزایش می یابد و از درآمد آن کل خانواده بهره می برند.


 

هر چند بذر خوب قارچ را باید از کسی خرید که بذر سالم و عالی دارد. اما در آلبوم آموزش کشت قارچ کوثرپرداز به زبان فارسی و به صورت ویدئویی تمام مراحل کشت قارچ از مرحله ابتدایی تهیه بذر تا مرحله تهیه بستر و نگهداری و چیدن محصول به صورت کاملا دقیق تشریح شده است. با تماشای این فیلم ها همه جزئیات پرورش قارچ از ابتدا تا انتها برایتان تشریح شده است.


کشت قارچ را به صورت ویدئویی و کامل می توانید در آلبوم کشت قارچ کوثرپرداز مشاهده نمائید.قیمت این محصول روی ده وی

سی دی بیست و پنج هزارتومان است.


 

بعد از تماشای کامل این محصول و انجام عملی کشت قارچ به صورت آزمایشی در مقیاس کوچک و جواب گرفتن در کمتر از یکماه ، شما هم مثل بسیاری دیگراز کارآفرینان به این نتیجه خواهید رسید که با سرمایه گذاری و به کار گیری تمام اعضای بیکار خانواده و دوست و آشنا مزرعه های پرورش قارچ کوچک و بزرگ را در اطراف خود ایجاد و مدیریت کنید و محصول آنها را بعد از بسته بندی در شهر و استان خود عرضه و حتی به استان های دیگر صادر کنید. صادرات قارچ به کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو درآمدهای بسیار عالی محسوب می شود. 


 

به محض اینکه بتوانید تهویه و دمای معمولی رشد قارچ را فراهم کنید در هر فصل سال و در هر مکانی می توانید مزرعه کشت قارچ خود را سرپا کنید. کشت قارچ جزو آن مشاغلی است که وابسته به زمان کشت خاصی نیست.


 

خیلی از آنها که الان در مشاغل پردرآمدی مثل زنبورداری و یا کشت میوه های نوبرانه و گیاهان دارویی در گلخانه و به شیوه های مدرن مثل هیدروپونیک مشغولند و یا حتی به شغل های جدید و پرمنفعتی مثل پرورش شترمرغ و تمساح روی آورده اند ، قبل از اینکه به این کارهای حرفه ای و به ظاهر سخت مشغول شوند با یک مزرعه کوچک پرورش قارچ کار خود را شروع کرده اند. کشت قارچ آنقدر زود جواب می دهد و آن قدر بی دردسر و راحت است و به قدری هزینه و مخارج پائینی دارد و آن قدر محصول نهایی آن هم در داخل منزل و همه در بین دروهمسایه و مردم شهر خریدار دارد که شما در کمتر از یک ماه می توانید احساس مزرعه دار بودن را با تمام وجود لمس کنید. به محض دیدن این احساس در وجودتان بقیه کار دیگر راحت است و شما می توانید به کشت محصولات دیگر نیز روی آورید. آلبوم آموزش ویدئویی کشت قارچ کوثرپرداز این جرات و جسارت را در دل شما ایجاد می کند و یخ وجودی شما برای دست به کار شدن را آب می کند.


 


ده عدد وی سی دی فقط بیست و پنج هزارتومان

آلبوم آموزش ویدئویی کشت قارچ کوثرپرداز را هر کسی که قصد یادگیری مهارتی پردرآمد به عنوان شغل دوم را دارد ضروری است.


 

 

  در بازار قارچ اصلا نگران خریدار نباشید. با توجه به قیمت بالای گوشت و مواد پروتئینی بازار مواد شبه گوشت مکمل بسیار داغ شده است و در این رده موادی مثل سویا و قارچ در کارخانجات تولید مواد غذایی و رستوران ها با گوشت چرخ کرده مخلوط و برای خیل عظیم خریداران متوسط بهترین و سالم ترین منبع غذایی را تشکیل می دهد.

 

کشت قارچ دکمه ای و صدفی در یک نگاه

کشت قارچ دکمه ای و صدفی در یک نگاه

 

روش پرورش قارچ دکمه ای :

 

کلیه قارچها در دومرحله رشد می کنند:

1)     مرحله رویشی یا اسپان ران

2)     مرحله زایشی یا مرحله بارگیری

در این قسمت در مورد قارچ دکمه ای صحبت خواهد شد :

 

مر حله اسپان ران:

1)     طول دوره : این مرحله 20 روز طول می کشد.

2)     دما :  باید روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم گردد.

3)     رطوبت :  در حدود 75 درصد فیکس گردد.

4)     نور :  کاملا تاریک

5)     تعداد تعویض هوا : 1 تا 2 بار در روز

 

مرحله زایشی:

1)     طول دوره : 40 روز

2)     دما : 18 درجه سانتیگراد

3)     رطوبت : 98 درصد

4)     نور : کاملا تاریک

5)     تعداد تعویض هوا : 3 تا 4 بار در ساعت

 

نکات مهم :

1)     روز چهاردهم (که در حدود 70 درصد محیط سفید شده ) باید خاک پوششی داده شود.

2)  از روز 14 تا روز 20 هر دوازده ساعت یک بار و در هر بار 1.5 لیتر آب به ازای هر 100 کیلوگرم کمپوست بصورت اسپری باید بر روی خاک ریخته شود.

3)  از روز بیستم به بعد تا زمانی که اندام زایشی مشاهده نشده است هر زمانی که خشکی ظهور نمود نیز می توان آب پاشی نمود.

4)     اندام زایشی در حدود روز 28 ظهور می نماید.

5)     کلا 3 چین اقتصادی می توان برداشت نمود.

6)      فاصله هر چین 7 تا 10 روز می باشد.

7)     در ایران (وضعیت سنتی) تا 15 درصد وزن کمپوست، قارچ می توان کشت نمود.

8)     زمان تهیه بذر و کمپوست باید طوری تنظیم شود که به محض آماده شدن مصرف شوند.

9)     قطر هر کیسه 55 سانتیمتر تا ارتفاع 40 سانتیمتری از کیسه با کمپوست بذر زده شده پر می شود.

10) در زمانی که کلاهک به 4 تا 8 سانتیمتر رسید می توان آن را درو نمود.

11) نحوه دروی آن به این صورت می باشد: ابتدا با انگشتان شست،اشاره و انگشت بزرگ کلاهک قارچ را می گیریم کمی فشار به سمت کمپوست سپس با یک نیم دور به سمت بالا می کنیم.

12) ته قارچ را با یک وسیله تیز می بریم.

13) در انتها باقیمانده قارچ را از بستر خارج، سطح بستر را درست کرده و آن را آبیاری می کنیم.

14) قارچ درجه یک قارچی می گویند که کلاهک کاملا بسته باشد (دکمه ای ).

15) قارچ درجه دو قارچی می گویند که کلاهک آن باز شده اما لاملهای آن مشخص نباشد.

16) قارچ درجه سه قارچی می گویند که کلاهک آن کاملا باز شده باشد (چتری).

17) در یک کارگاه سعی می شود 80 درصد قارچها درجه یک باشد.

 

روش تهیه کمپوست قارچ دکمه ای :

 

کمپوست سازی در دو فاز انجام می گیرد فاز I  معروف به فاز تخمیر و فاز II   معروف به فاز پاستوریزاسیون می باشد.

 

فاز I   :

 

برای تهیه کمپوست فرمولهای متفاوتی وجود دارد که با توجه به مواد موجود در هر محیط تعیین می شود اما از فرمول زیر می توان در هر محدوده با کمی تغییرات استفاده کرد:

 

1) کلش گندم   6000 کیلوگرم (محیط اصلی )

2) کود مرغی  3500 کیلوگرم ( مکملها )

3) ملاس 100  کیلوگرم ( مواد غذایی کنستانتره )

4) اوره  100  کیلوگرم ( مواد شیمیایی )

5) گچ هیدراته 400  کیلوگرم (مواد معدنی )

 

خیساندن:

ابتدا کلش گندم را باید کاملا با آب خیس نمود برای این کار بسته های کلش را از هم باز می کنند و بر روی یک بستری که بتون که دارای زه کش می باشد می ریزند با شلنگ روی آن اب می پاشند و آب خارج شده از زه کش را دوباره روی آن پمپ می کنند (آب کثیف) در ابتدا کلش به سختی آب جذب می کند به ازای هر تن کلش حدود 5000 لیتر آب لازم داریم.

 

مخلوط کردن:

تمام مواد به جزء گچ را کاملا باهم مخلوط می کنیم و آن را بر روی روی یک بستری که بتون که دارای زه کش می باشد به صورت زیر به اصطلاح قالب می زنیم ( طول بستگی به مقدار کمپوست دارد) :

در تابستان، بهار و پاییز : ارتفاع: 1.2 متر عرض: 1.2 متر

در زمستان: ارتفاع:1.5 متر، عرض: 1.5 متر

 

به ترتیب زیر این مرحله به اتمام می رسد:

1)     روز اول : مخلوط و انباشت کردن

2)     روز چهارم : اولین برگرداندن

3)     روز هشتم : دومین برگرداندن

4)     روز دوازدهم : سومین برگرداندن

5)     روز شانزدهم : چهارمین برگرداندن

6)      روز بیستم : شروع فاز II

در برگردان سوم و چهارم گچ را نیز اضافه می کنیم

 

فاز II  :

 

در این مرحله کمپوست اماده شده در فاز I   وارد تونلی که تمام شرایط تحت کنترل است به منظور پاستوریزاسیون (کشتن کلیه میکروارگانیسمهای بیماریزا ) و کاندیشن یا همان شیرین کردن ( حذف آمونیاک و تبدیل آن به نیترات ) می شود.

در این مرحله در ابتدا دما را به 60 درجه سانتیگراد به مدت 8 ساعت می رسانند سپس دما را تا 52 درجه سانتیگراد پایین می آورند و برای شیرین کردن به مدت 7 روز دیگر در این دما می ماند. پس از رسیدن به دمای محیط آن را بذر زنی می کنند.

 

 

نکات:

1)     کمپوست آماده شده باید بوی علف تازه چیده شده بدهد و هرگز اثری از آمونیاک در آن نباشد.

2)     هر کلش باید ترد باشد و هرگز سفت نباشد.

3)  رطوبت کمپوست را باید با دست اندازه گرفت برای این کار کمی کمپوست را در مشت می فشاریم اگر یکی دو قطره آب از آن چکید رطوبت آن مناسب است و اگر شرشر ریخت رطوبت زیاد است وباید رطوبت آن را تبخیر کرد و اگر اصلا نریخت باید به آن رطوبت اضافه نمود.

4)     کمپوست نباید دست را کثیف کند. 

 

 

روش تهیه بذر قارچ دکمه ای:

 

1)    روش تهیه سویه:

 

می توان سویه مورد نظر را بصورت خالص خریداری نمود ویا از بهترین قارچهای رشد کرده در محیط تهیه نمود به این صورت که در ابتدا محیط کشتی مانند دکستروز آگار را طبق دستور روی قوطی آن تهیه کرد سپس 20 سی سی از آن را در یک پلیت ریخته و به مدت 15 دقیقه در اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتیگراد و فشار 1.5 پوند بر اینچ مربع قرار داده وبعد از سرد شدن در شرایط استریل از بین پایه و کلاهک وهمچنین 2 سانتیمتر بالاتر از پایین پایه در روی آن قرار می دهیم وسپس بصورت بر عکس در انکوباتور در دمای 25 در جه سانتیگراد به مدت 14 روز می گذاریم که در این صورت کل پلیت پر از میسیلیوم می شود.

 

2)    تهیه بذر:

 

در ابتدا    Kg 10 گندم دیم را به مدت 15 دقیقه در  15 لیترآب می جوشانیم ( بهتر است چند قطره مایع ظرف شویی در ان بچکانید ) سپس با شعله خاموش 15 دقیقه دیگر در آب بماندو بعد ان را در روی یک توری پهن کرده تا  آب اضافی آن حذف شود سپس gr 120 گچ هیدراته (سولفات کلسیم ) و gr 30 گرم آهک هیدراته (کربنات کلسیم) بر روی آن ریخته و کاملا هم می زنبم سپس در کیسه های یک کیلویی ریخته و به مدت 2 ساعت در اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتیگراد و فشار 1.5 پوند بر اینچ مربع قرار داده وبعد از سرد شدن در شرایط استریل از کمی از محتویات پلیت میسیلیوم دار را در کیسه ریخته وبه مدت 14 روز در دمای 25 درجه سانتیگراد انکوبه می کنیم که وقتی تمام گندمها سفید شدند آماده انتقال بر روی کمپوست می باشد.

 

 

 

روش پرورش قارچ صدفی :

 

برای پرورش قارچ صدفی از دستور زیر می توان استفاده کرد:

 

مرحله اسپان ران:

1)     طول دوره :  20 روز

2)     دما : 25 درجه سانتیگراد

3)     رطوبت : 75 درصد

4)     نور : ندارد

5)     تعداد تعویض هوا : 1 تا 2 بار در روز

مرحله زایشی:

1)     طول دوره : 40 روز

2)     دما : 20-17 درجه سانتیگراد

3)     رطوبت : در حد اشباء (مثلا 95 درصد )

4)     نور : در حد مطالعه

5)     تعداد تعویض هوا : 3 بار در هر ساعت

 

چند نکته:

 

1)     در روز پنجم سوراخهای ریزی در کف کیسه ها برای تنفس ایجاد می کنیم.

2)     کیسه ها در حدود 10 کیلویی باشند مناسب می باشد.

3)     در روز 14 برشهایی برای خارج شدن اندام زایشی در کیسه ایجاد می کنیم.

4)  برشها  بستگی به میزان رطوبت محیط دارد اگر می توان رطوبت را در حال اشباء نگه داشت می توان کل نایلون را برداشت و اگر نمی توان، باید به هر صورت که می خواهیم برش ایجاد کرد به شرطی که نایلون متلاشی نشود ( می توان بصورت: ضربدری، برشهای موازی، برشهایی به اندازه یک سکه و... باشد ).

5)     کیسه هارا می توان بصورت عمودی از سقف آویزان نمود ویا در قفسه های مطبق قرار داد.

6)      در طول زمانی که برشها را ایجاد نکرده ایم می توان حتی از فرمالین 3 درصد استفاده کرد.

7)     زمانی که 75 درصد کیسه سفید شد از تعویز هوا استفاده نمود.

8)     زمانی که کلاهک به 8 تا 10 سانتیمتر رسید باید چیده شود.

9)     برای چیدن کل کلنی را بسمت داخل فشرده سپس با پیچش به بیرون می کشیم.

10) باقیمانده ته قارچ را از کمپوست بیرون می کشیم.

11) بعد از درو باید کیسه ها را با شلنگ آبیاری نمود.

12) سه چین اقتصادی می توان برداشت نمود.

13) فاصله هر چین از چین بعدی 7 تا 10 روز می باشد.

 

روش ساخت کمپوست قارچ صدفی:

 

برای ساخت کمپوست می توان از کلش گندم که به اندازه 7-3 سانتیمتر خورد شده است استفاده نمود. کلشها را می توان به روشهای متفاوتی پاستوریزه نمود از جمله :

1)     جوشاندن

2)     مواد شیمیایی

3)     غرقاب کردن

4)     بخار آب

در اینجا بهترین راه که همان روش جوشاندن است را به اختصار توضیح می دهیم :

ابتدا کلشها را در گونی آردی (گونی 50 کیلویی ) می ریزیم سپس در دیگی که برای جوشاندن تهیه نمودیم می چینیم سپس روی آن را تا لب گونیها آب می ریزیم و از زمانی که به جوش آمد به مدت 2 ساعت بجوشد سپس آب آن را تخلیه کرده و در محلی در حد استریل به مدت 2 روز می گذاریم بماند تا آب اضافی آن تبخیر شود و بعد از آن بذر زنی می کنیم.

 

نکات مهم:

1)     کلشها نباید زیاد بجوشد زیرا باعث ایجاد کپک سیاه می شود.

2)     باید آب اضافی کلشها تبخیر شود در غیر این صورت باعث ترشیدگی می شود.

3)  کلشها باید تا اندازه 7-3 سانتیمتر خرد شوند در غیر این صورت میسیلیومهای اولیه برای رسیدن به همدیگر باید انرژی زیادی صرف کنند. 

 

روش بذر زنی :

 

به هر روشی که مقدار خاصی بذر با مقدار خاصی کمپوست مخلوط شود را بذر زنی گویند.

برای قارچ دکمه ای 1.5 تا 5 درصد وزنی کمپوست مصرف می شود.

 

روشهای زیر برای بذر زنی وجود دارد:

1)  روش ناحیه ای : در این روش کیسه پس از پر شدن از کمپوست سوراخهایی در فواصل معین ایجاد کرده و یک قاشق از بذر را در آن می ریزند وسپس کمی کمپوست بر روی آن می ریزند.

2)     روش مخلوط : کمپوست و بذر را با هم مخلوط کرده و سپس در کیسه می ریزیم.

3)  روش لایه ای : ابتدا کمی کمپوست در زیر می ریزند سپس کمی بذر می زنیم و بعد دوباره کمپوست و روی آن بذر می ریزیم این کار را تا انتها انجام می دهیم.در اینجا باید متذکر شد که مقدار بذر در هر لایه برابر باشد.

 

اما بصورت کلی ابتدا مخلوط می زنند سپس یک لایه بذر روی کمپوست می ریزند و بعد روی آن یک لایه نازک کمپوست می ریزند

 

روش ضدعفونی سالن پرورش قارچ:

 

برای ضدعفونی سالن می توان از فرمالین ( فرم آلدئید ) استفاده نمود به این صورت که :

 

به ازای هر 3 متر مکعب از فضای سالن : 60 سی سی از فرمالین 15 درصد را داخل سالن می ریزیم و بعد از گذشت 48 ساعت تمام هوای داخل را خارج می کنیم.

 

شرایط اثر فرمالین:

1)     دما بالای 35 درجه سانتیگراد

2)     رطوبت به حداقل ممکنه

3)     تا 48 ساعت هوا خارج نشود

بطور کلی هوای گرم و خشک نیاز دارد.

 

روش شناسایی قارچ سمی از خوراکی :

 

برای شناسایی قارچهای سمی از خوراکی فقط یک راه دقیق و مطمئن وجود دارد و آن هم آزمایشگاه است و فقط شناسایی جنس و گونه کافی نیست زیرا در بین قارچهای خوراکی، قارچ سمی و در بین قارچهای سمی، قارچهای خوراکی وجود دارد.

اما به صورت صحرایی روشهایی وجود دارد اما دقیق نیستندکه عبارتند از:

1)     اگر در یک آب جوش جوشانده شود بخارات حاصل از قارچ سمی، قاشق نقره ای را سیاه می کند.

2)     اگر قارچ سمی را در شیر خوراکی بیاندازیم شیر را می برد.

3)     قارچهایی که پایه آن در کیسه ای قرار دارد سمی است.

4)  نوعی قارچ که کلاهک آن قرمز با دانه های سیاه می باشد قارچی است بسیار سمی که قدرت آن را دانشمندان در جزء قویترین سموم قرار داده اند.

 

 

آنچه راجع به قارچ ها باید بدانید!

قارچ های خوراکی (mushrooms) در واقع میوه، و بخش تولید مثل کننده و هاگ ساز قارچهای حقیقی (fungus) می باشند. بیش از 40 هزار گونه قارچ در سراسر جهان شـناسایی گـردیـده اسـت. قـارچ هــا در رده گیاهان قرار نمیگیرند، چراکه فاقد کلروفیل بوده و قادر به تامین غذای نیاز خود از طریق فرآیند فتوسنتز نمیباشند. قارچها فـاقد ریشـه، سـاقـه و بـرگ هستـنـد. قارچ هـا یا بصورت ساپروفیت مواد مغذی را از تجزیه (حیوانات و گیاهان مرده) کودهای آلی، چوبهای پوسیده، برگها و خاک تامین میکنند، یا بصورت انگل از موجود زنده تغذیه کرده و یا ممکن است بصورت رابطه ی همزیستی ای که با گیاهان برقرار میکنند، گلوکز درختان و سایر گیاهان را با مواد معدنی و آب مبادله کنند.


نکته: قارچها از تجزیه کنندگان عمده طبیعت میباشند که با تجزیه (مواد آلی مرده) چوب درختان و گیاخاک به بازگرداندن دی اکسید کربن به اتمسفر نقش دارند.

نکته: قارچها در محیطهای تاریک و مرطوب رشد و تکثیر می یابند.

نکته:قارچها مانند حیوانات گلیکوژن ذخیره میکنند، و دیواره ی سلولی آنها از کیتین(ماده ای که در اسکلت خارجی حشرات یافت میشود) تشکیل یافته است.

نکته: برخی قارچها خاصیت روانگردانی دارند و به عنوان داروهای تفریحی مصرف میشوند. خاصیت روانگردانی آنها به واسطه پسیلوسین(PSILOCIN) و پسیلوسیـبـین(PSILOCYBIN) مــوجــود در آنــهـا اسـت. ایـن نـوع قـارچ هـا بـه قارچ هـای سـحـرآمــیــز(magic mushrooms) شهرت دارند.







ساختار قارچ:

قارچها از ریسه های نخی شکل موسوم به هیف(hyphae) تشکیل یافته اند، که انشعابات آنها شبکه مسیلیوم(mycelium) را تشکیل میدهند. شبکه مسیلیوم در زیر زمین (چوب و یا مواد پوسیده) پنهان میباشد.



1-کلاهک

(cap):بخش فوقانی قارچ را تشکیل میدهد.

2-تیغه های لامل(gills=lamellae): یک سری تیغه که بصورت رادیال (شعاعی) در زیر کلاهک قرار گرفته اند و هاگ (اسپور) در آنها تولید میشود.

3-ساقه(stem):ساقه قارچ است که در همه قارچها وجود ندارد.

4-حلقه(ring):یک حلقه به شکل دامن که دور ساقه ی قارچ بالغ را در برگرفته است(در همه قارچها وجود ندارد)

5-زوائد(scales):زائده های برجسته روی سطح کلاهک برخی از قارچها.

6-فنجانک(cup): ساختار فنجانی شکل در قاعده قارچ (همه قارچها آن را ندارند)

7- رشته های میسلیال(mycelial threads):رشته های ریشه مانند که تکیه گاه قارچ در خاک میباشد.

 

 
چند نکته مهم درباره قارچهای سمی:

1- هیچگونه قانون و یا تست علمی (خارج از آزمایشگاهی) وجود ندارد که بطور دقیق ایمن بودن و یا سمی بودن قارچها را معین سازد. شکل ظاهری، رنگ و طعم در سمی بودن قارچها تعیین کننده نمیباشد. شناسایی قارچهای سمی از غیر سمی حتی برای قارچ شناسان کارکشته نیز امری دشوار است.

2- هرگز شخصاً اقدام به چیدن قارچ نکنید و حتما قارچ را از مراکز معتبر خریداری کنید.

3- برخی افراد حتی با مصرف قارچهای خوراکی و غیر سمی دچار واکنش آلرژیک(حساسیتی) می گردند.

4- عمل پختن باعث خنثی شدن مواد سمی موجود در برخی از قارچهای سمی میشود، اما در برخی دیگر از قارچهای سمی حتی پختن (به هر طریق و مدت زمان) نیز در بی اثر کردن سم آنها بی نتیجه است.

5- برخی قارچها زمانی که همراه با مشروبات الکلی مصرف میشوند ایجاد مسمومیت میکنند.

6- مصرف برخی قارچها برای انسانها بی خطر بوده اما در حیوانات ایجاد مسمومیت میکنند و برعکس به صرف مشاهده مصرف قارچها توسط حیوانات نمیتوان به غیر سمی بودن آنها توسط انسان مطمئن بود.

7- برخی قارچهای تازه روییده غیر سمی هستند، اما وقتی بالغ و یا پیر میشوند سمی میشوند.

8- پس از مصرف قارچهای مشکوک منتظر ظهور علایم مسمومیت نباشید، و فوراً به مراکز فوریتهای پزشکی مراجعه کنید. چراکه برخی علایم مسمومیت از قارچهای بسیار سمی ممکن است پس از 24 ساعت و یا  حتی چندین روز بعد از مصرف بروز یابند. (هر چه نشانه های مسمومیت دیرتر بروز یابند، خطر آسیب جدی به ارگانهای حیاتی بدن و مرگ ناشی از مصرف قارچ سمی افزایش می یابد)

9- مصرف قارچهای سمی ممکن است به نارسایی کبد و کلیه و در نهایت به مرگ منتهی گردد.

گونه های متداول قارچهای خوراکی:

1-قارچهای دکمه ای و یا سفید(agaricus=button mushrooms):
پر مصرف ترین قارچ خوراکی در سطح جهان میباشند.




2-قارچ صدفی
(oyster)

 

3-قارچ قهوه ای

(crimini)

4-قارچ طلایی

(shiitake)


5-قارچ پورتابلا

(portabella=portabello)


6-قارچ
(porcini)

7-قارچ سیاه(morel)

8-قارچ (enoki)

9-قارچ (chanterelle)


10-قارچ

(hon-shimeji)


11-قارچ ترافل

(truffle): گـرانـترین و کـمــیابترین قارچ جهان است.
بطوری که گونه ای از آن به وزن 1200 گرم بـهایی بالغ بر 100 هزار
دلار دارد.

ارزش تغذیه ای قارچهای خوراکی:

1-قارچها منابع خوبی از مواد معدنی ی  آهن، سلنیوم، پتاسیم، مس، کلسیم و فسفر میباشند. (به ویژه سلنیوم)

2-قارچها حاوی ویتامینهای B1,B2,B3,B7,B12 و ویتامین D و C میباشند. برخی از قارچها حاوی ویتامین A وE  نیز میباشند.

3-قارچها غنی از فیبر میباشند.

4-قارچها کم کالری (13 کیلو کالری در هر 100 گرم)، بدون چربی و فاقد سدیم و کلسترول میباشند.

5-قارچها غنی از پروتئین گیاهی و اسید نوکلئیک میباشند. 1تا 3 درصد قارچها را پروتئین تشکیل داده است. میزان پروتئین قارچها از سبزیجات و حبوبات بیشتر است. پروتئین قارچ 70 تا 90 درصد قابلیت هضم دارد و ارزش پروتئین قارچ بالاتر از سبزیجات و پایین تر از گوشت میباشد.

6-قارچها حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنولها میباشند.

7-پتاسیم موجود در قارچها از موز نیز بیشتر است. پتاسیم در ریتم طبیعی قلب، تعادل مایعات بدن، کارکرد صحیح عضلات و اعصاب نقش مهمی دارد.

8-مصرف قارچ احتمال بروز سرطان پروستات و بیماریهای قلبی عروقی را کاهش میدهد. به علت وجود سلنیوم (سلنیوم به همراه ویتامین E تشکیل آنتی اکسیدانها را در بدن میدهند که موجب بی اثر شدن رادیکالهای آزاد میشوند) و سایر آنتی اکسیدانها. همچنین سلنیوم در کارکرد غده تیروئید و سیستم تولید مثل مردان نقش دارد.

9-مصرف قارچها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

10-مصرف قارچ باعث تجزیه کلسترولها میشود. (به خاطر داشتن کیتین(CHITIN))

11- مصرف قارچ به علت داشتن ژرمانیوم باعث افزایش انرژی و رفع خستگی میشود.

12-مصرف قارچ از ضد کم خونی (به علت دارابودن ویتامبن B12) و ضد پوکی استخوان است (به خاطر دارا بودن ویتامین D)

نکته: 90 درصد وزن قارچ را آب تشکیل میدهد.

نکته:کیتین بدون تجزیه و گوارش از روده عبور میکند.

نکته:ارزش پروتئین قارچ بین پروتئین گیاهی و حیوانی  قرار دارد. قارچ حاوی 8 نوع اسید آمینه ضروری بدن است.

نحوه انتخاب، نگهداری و پخت قارچ:

1-هنگام خرید قارچهای دارای بافت سفت و محکم، با رنگ یکنواخت و فاقد لکه را انتخاب کنید. سطح کلاهک نبایستی چسبناک باشد. سطح کلاهک باید خشک (نه پلاسیده) باشد.

2-هنگام خرید به زیر کلاهک دقت کنید و قارچهایی را خریداری کنید که تیغه های لامل آن کاملا بسته باشد.

3-چنانچه قسمت تیغه های لامل از یکدیگر فاصله داشته و باز باشند نشانه کهنگی قارچ میباشد.

4-از خرید قارچهای تغییر رنگ داده، صدمه دیده، ترک دار و دارای لکه های نرم خودداری کنید.

5-پس از خرید ،قارچها را از بسته بندی ی وکیوم شان خارج کنید .چراکه قارچها درون بسته بندی آب جذب کرده و روند فاسد شدن آنها تسریع میشود.

6-پس از خریداری قارچها، آنها را از بسته بندی خارج و درون یک ظرف تمیز قرارشان دهید، سپس روی قارچها را با یک حوله و یا دستمال کاغذی بپوشانید و درون یخچال قرار دهید. (از قرار دادن قارچها در درون ظروف دربسته خودداری کنید)

7-قارچها را حداکثر 4 روز میتوانید در یخجال نگه داری کنید.

8-تا زمانی که قصد مصرف و یا پختن قارچها را ندارید از شستن آنها خودداری کنید.

9-از آنجایی که قارچها به آب بسیار نفوذپذیرند، نباید هنگام تمیز کردنشان زیاد از آب استفاده کرد، چراکه قارچها قوام خود را از دست میدهند.

10-قبل از آماده سازی و مصرف اقدام به تمیز کردن قارچها کنید. برای اینکار میتوانید از یک برس  و یا مسواک تمیز و یا یک حوله ی کاغذی مرطوب استفاده کنید. و یا آنها را زیر جریان آب سرد بگیرید ولی فورا با یک حوله خشکشان کنید.

11- برای جلوگیری از تغییر رنگ پیدا کردن قارچهای برش داده شده و یا خرد شده میتوانید روی قارچها آبلیمو بچکانید.

12-هر چه زمان پخت قارچها بیشتر باشد،قارچها آب بیشتری از دست داده و افت حجمی بیشتری پیدا میکنند.

13- قارچها را میتوان بصورت خام، سرخ کرده و آب پز مصرف کرد. (اما از آب پز کردن آنها خوداری کنید چراکه باعث از بین رفتن ویتامینهای گروه B میشود)

14-توجه داشته باشید برای تهیه قارچ از ماهیتابه ی آلومینیومی استفاده نکنید، چراکه باعث سیاه شدن قارچها میشود.

نکته: قارچهای خوراکی غذای مناسبی برای افراد دیابتی، گیاهخوار، با فشار خون بالا و چاق میباشد.

نکته: تمام قسمتهای قارچ خوراکی قابل مصرف است (به استثنای ساقه قارچ طلایی و پورتابلا به علت سفتی). برای جدا کردن ساقه از کلاهک کافیست ساقه را اندکی بطرف کلاهک فشار داده و آنرا بچرخانید.

نکته:سعی کنید سرخ کردن قارچها بیش از 7 دقیقه بطول نیانجامد.


بقیه اطلاعات در ادامه مطلب آمده است. لطفا روی  کلمه ادامه مطلب کلیک نمائید.

 

ادامه مطلب ...

چگونه می توان قارچ های سمی را شناخت؟

به خاطر داشته باشید که برخی انواع قارچ ها سمی هستند؛ اگرچه ممکن است که ظاهرشان به قارچ های خوراکی شبیه باشد.
یکی از سمی ترین قارچ ها کلاه مرگ است که می تواند در عرض 12 ساعت باعث مرگ انسان شود گونه های سمی دیگر تولید بیماری شدید می کنند اما بندرت باعث مرگ انسان بالغ می شوند.
بنابراین کندن قارچ هایی که در جنگل می رویند خطرناک است؛ چون تشخیص سمی یا خوراکی بودن قارچ کار ساده ای نیست و تنها افراد با تجربه و متخصص قادرند که قارچ سمی را از خوراکی تشخیص دهند. چنین افرادی را شکارچیان قارچ می نامند. شغل این افراد بسیار سخت و حساس بوده و گاهی یک بی دقتی در تشخیص نوع قارچ، منجر به مرگ آنها می شود. در زیر تصاویر تعدادی از قارچ های سمی معروف دنیا را می بینیم


چگونه می توان قارچ های سمی را شناخت؟

برای بازشناختن قارچ های سمی از قارچ های خوراکی به هیچ وجه نباید آن را در زیر زبان آزمایش کنیم. هر مطلبی را که برای آزمایش این قارچ ها تا به حال شنیده اید، همه را فراموش کنید. علاوه بر این، راه هایی را که برای آزمایش کردن چنین قارچ هایی تا به حال امتحان می کرده اید، همه را کنار بگذارید. زیرا شما به هیچ وجه نباید قارچی را که در جایی سبز شده است و آن را نمی شناسید بخورید و یا حتی آن را مزه مزه کنید. تنها قارچ هایی قابل اطمینان هستند که در مغازه های معتبر برای فروش در دسترس مشتری ها قرار گرفته اند.

درباره ی قارچ ها پندار های اشتباه آمیز بسیاری رواج دارد. بعضی ها خیال می کنند اگر قارچ های سمی را به هنگام پختن، با قاشق نقره ای به هم بزنیم، قاشق سیاه خواهد شد. ولی این موضوع کاملاً اشتباه است. این تصور نیز حقیقت ندارد که گفته اند برخی از قارچ ها به مجرد این که به آن ها دست بزنیم، به دست انسان آسیب می رسانند. پندار غلط دیگر درباره ی قارچ این است که به تصور برخی از مردم، آن دسته از قارچ ها که بالک های صورتی رنگ دارند، سالم هستند.

اساسا برای شناسایی قارچهای سمی از خوراکی فقط یک راه دقیق و مطمئن وجود دارد و آن هم آزمایشگاه است و فقط شناسایی جنس و گونه کافی نیست زیرا در بین قارچهای خوراکی، قارچ سمی و در بین قارچهای سمی، قارچهای خوراکی وجود دارد.

اما به صورت صحرایی روشهایی وجود دارد اما دقیق نیستندکه عبارتند از:

1)     اگر در یک آب جوش جوشانده شود بخارات حاصل از قارچ سمی، قاشق نقره ای را سیاه می کند.

2)     اگر قارچ سمی را در شیر خوراکی بیاندازیم شیر را می برد.

3)     قارچهایی که پایه آن در کیسه ای قرار دارد سمی است.

4)  نوعی قارچ که کلاهک آن قرمز با دانه های سیاه می باشد قارچی است بسیار سمی که قدرت آن را دانشمندان در جزء قویترین سموم قرار داده اند.

مروری بر روش های مختلف کشت قارچ صدفی

مروری بر روش های مختلف کشت قارچ صدفی

۱- روش کشت در کیسه پلا ستیکی

۲- روش کشت در جعبه چوبـــــی

۳- روش کشت در جعبه پلا ستیـکی

۴- روش کشـت در پشـــته

۵- روش کشت در قفسـه هـای فلزی ویا چوبی

۶- روش کشت پـایـه‏ ای ( ستونی )

۷- روش کشت بر روی کنده درختان

۸- روش کشت از طریق تزریق ریسه برکنده های درختان


جهت مشاهده کامل این متن می توانید روی کلمه ادامه مطلب در زیر کلیک نمائید.

ادامه مطلب ...

پرورش قارچ در منزل

فصل کاشت:

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماههای مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می توان قارچ را در ماههای دیگر سال تعمیم داد.
بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آنست و می توان آنرا در محیط تاریک پرورش داد و بجز نور مستقیم آفتاب، هر مقدار نور را تحمل می کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین 15 - 10 درجه نگهداری شود. علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز، قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتریها، حشرات و قارچهای مضر باشد.


برای مشاهده بقیه متن می توانید روی کلمه ادامه مطلب در زیر کلیک نمائید.

ادامه مطلب ...

محاسبات جزیی درآمدهای حاصل از یک مزرعه کشت قارچ در شهرستان

ریز محاسبه درآمدهای حاصل از یک مزرعه کوچک

 قارچ صدفی در شهرستان برای گرفتن وام

کلیات طرح:

1)عنوان طرح: واحد پرورش قارچ خوراکی

2)مشخصات ارائه دهنده طرح:

نام و نام  خانوادگی

رشته تحصیلی

مقطع تحصیلی

رشته مهارتی

علی امیدوار

علوم تجربی

دیپلم

پرورش دهنده قارچ خوراکی

3 ) محل اجرای طرح:

استان: خراسان - شهرستان: سبزوار شهر/بخش: سبزوار   

هزینه ها و درآمد طرح به شرح زیر می باشد.

.....

.....

جهت مشاهده ریز محاسبات می توانید روی کلمه ادامه مطلب در زیر کلیک نمائید.

ادامه مطلب ...

تکنیک های تولید و کشت آگار

تکنیک های تولید و کشت آگار

هوایی که از آن تنفس می‌کنیم مملو از موجودات بسیار ریز است که با باد به حرکت درمی‌آیند. قارچ‌ها، باکتریها، ویروسها و گیاهان برای انتقال گرده‌های خود به مناطق دیگر از باد کمک می‌گیرند. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، این ذرات می‌توانند چه در تهیه کشت خالص و چه در فرآیند تولید قارچ خوراکی خلل وارد نمایند.

به طور کلی منابع اصلی آلاینده محیط کشت عبارتند از

1. محیط اطراف

2. ظروف کشت

3. ادوات و ابزار کشت

4. پرورش دهنده و لباس وی

5. هاگ‌ها یا میسلیوم قارچ خوراکی

 


در ادامه مطلب می توانید متن کامل این مقاله را بخوانید.

ادامه مطلب ...

یک تحقیق علمی و کاربردی در خصوص قارچ های خوراکی و روش های کشت آن

یک تحقیق علمی و کاربردی در خصوص قارچ های خوراکی

قارچ ها

قارچ ها گروهى ازاغازیانندکه به دلیل داشتن زرمانیوم باعث افزیش انرژى ورفع خستگى مى شود. قارچ هاى خوراکى میوه وهاک ساز قارچ هاى حقیقى هستند. بیش از 40 هزار نوع قارچ در سراسر جهان وجود دارد قارچ ها در محیط تاریک و مرطوب رشد وتکثیر میکنند.دانشمندان مصرف قارچ را به علت داشتن ویتامینهاى b 12 B7 ,b3,b2,b1,d,c توصیه مى کنند و بتاسیوم موجود درقارچ از موز ها بیشتر است (بتاسیوم در کارکرد صحیح عضلات و اعصاب نقش مهمى دارد) B12موجود در قارچ ضد کم خونى است همین طور ویتامین dان ضد بوکى استخوان است. قارچ حاوى اسید امینه ىضرورى براى بدن بوده و غذاى مناسبى براى افراد دیابتى کیاهخوار داراى اضافه وزن و بافشار خون بالا است.


در ادامه مطلب متن یک تحقیق علمی و کاربردی در خصوص انواع قارچ های خوراکی ارائه شده است. جهت مشاهده این متن لطفا روی کلمه ادامه مطلب در زیر کلیک نمائید.

ادامه مطلب ...

انواع نژادهای قارچ های خوراکی و تاریخچه پرورش قارچ

تاریخچه پرورش قارچ خوراکی: از نظر تاریخچه پرورش قارچ در هاله ای از ابهام به سر برده. آزتکها از قارچها به عنوان مواد توهم زا در فالگیری استفاده میکردند وقارچ را گوشت خدا می نامید ند. ولی بدون شک معلوم شده است که قارچ شی-ای تا که در ژاپن وقارچ برنج در چین تقریبآ از دو هزار سال قبل با ساده ترین روش والهام از طبیعت بر روی چوب درختان کشت میشده است و تکنولوژی روش کاشت این قارچها جزو هنرهای خیلی قدیمی و محرمانه این سرزمینها بوده است. فقط تاریخ مشخص در پرورش قارچ دکمه ای بدست آمده است که طبق آن کاشت این قارچ در حدود 700 سال قبل از میلاد در حومه پاریس بوسیله یک باغبان ناشناس فرانسوی صورت گرفت.کشت قارچ در گلخانه ها برای اولین بار در حدود سال 1754 در سوئد ابداع شد و سپس به انگلستان و سایر نقاط اروپا گسترش یافت. در سال 1910 در ایالات متحده آمریکا سالنهای استاندارد پرورش قارچ ساخته شد.توسعه تجربه تکنولوژی از یک سو و یاری جستن از دانشمندان از سوی دیگر زمینه بوجود آمدن ایزوله های خالص در نهایت تهیه بذرخالص- امکان تولید صنعتی قارچ را در سطح وسیع فراهم آورد. و در انستیتو پاستور فرانسه روشهای علمی کشت و جوانه زدن اسپور و تولید آسان در شرایط تبدیل ابداع نمودند و تا سال 1905 به صورت یک راز در اختیار انستیتو پاستور باقی ماند.سیند ن: در سال 1932 تهیه بذر قارچ روی غلات را ابداع کرد و سبب تحویل انقلاب صنعتی در تهیه کمپوست مصنوعی برای صنعت پرورش قارچهای خوراکی را بوجود آورد.در طی بیست سال گذشته به دلیل ماشینی شدن تکنولوژی پرورش قارچ و انجام تحقیقات بنیادی بسیاری از مسائل و مشکلات تئلید صنعتی حل شده و مسائل علمی مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است تا حداکثر تولید محصول در واحد سطح به دست آید.نکته جالب: پرورش قارچ تروفل بر روی نهالهای جان درخت بلوط صورت میگیرد. که این بستر کاشت درخت بلوط را قبل از کاشت با قارچ تروفل آلوده کرده و سپس به مدت 2تا 3سال در گلخانه به طور موقت کشت میشوند.


لطفا برای مشاهده بقیه مطلب روی کلمه ادامه مطلب در زیر کلیک نمائید

ادامه مطلب ...

جزئیات طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت

جزئیات طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی پرورش قارچ خوراکی

 با ظرفیت 50 تن در سال

 

وزارت تعاون
معاونت طـرح و برنامه
طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی

پرورش قـارچ خوراکـی
با ظرفیت 50 تن در سال

خـلاصــه طــرح
موضوع طرح :
پرورش قارچ خوراکی به ظرفیت 50 تن در سال
محل اجرای طرح :
قابل اجرا در سراسر کشور
سرمایه گذاری کـل:
8/889 میلیون ریال
سهم آوردة متقاضی:
8/89 میلیون ریال
سهم تسهیلات:
800 میلیون ریال
دورة بازگشـت سرمایه:
26 ماه

برای اطلاع از جزئیات کامل این طرح روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب ...

یک دوره آموزشی کامل کشت قارچ و جزئیات کلیدی آن

یک دوره آموزش کامل فارسی کشت قارچ و جزئیات کلیدی آن

مقدمه

انسان از زمانهای بسیار دور با قارچ آشنا بوده است. عامه مردم با قارچهای چتری خوراکی که بر روی درختانِ در حال پوسیدن وجود داشت آشنا هستند، افراد مختلف از راههای گوناگون در طول زندگی با قارچ سروکار دارند. به عنوان مثال عده ای در کارخانه ها به خصوص کارخانه های صنایع غذایی و دارویی ساخت آنتی بیوتیک ها و تهیه الکل از قارچ استفاده می نمایند، همچنین بیماریهای مختلف پوستی و کچلی که در بین مردم رایج می باشد منشاء قارچی دارند.

این مساله باعث شده است همواره این سوال در ذهن بشر، نقش ببندد که قارچ چیست و نحوه تشخیص و شناسایی آن چگونه می باشد.

برای کلیه علاقه مندان جویای اطلاعات جامع در مورد کشت قارچ مطالب یک دوره کامل آموزش به زبان فارسی در این جا به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

برای دانلود این جزوه آموزشی فارسی رایگان می توانید اینجا کلیک کنید.


برای مشاهده بقیه این مطلب که در جزوه یاد شده نیز موجود است می توانید روی ادامه مطلب کلیک نمائید.

ادامه مطلب ...